Primaire inhoud van de pagina

Starten met een horecazaak

Een eigen horecazaak starten

Je bent geboren voor de horeca en droomt al jaren van je eigen horecazaak. Nu je klaar bent voor de grote sprong, wil je die natuurlijk goed voorbereid nemen. Maar met welke vergunningen, formaliteiten en verplichtingen moet je in orde zijn? Wij bundelden alles wat je moet weten in een handig overzicht.
Jouw stappenplan

Startersvoorwaarden

Ondernemingsplan

Ondernemingsplan

Wil jij een goede start maken in de horeca? Dan is een sterk businessplan met financieel plan onmisbaar. Je brengt hierin opportuniteiten en potentiële klanten in kaart én checkt de concurrentie. Wat doen zij goed en minder goed? En hoe zal jij dit (anders) aanpakken? Doe dit niet even tussen de soep en de patatten, maar werk je ondernemingsplan goed uit. Je stapt hiermee immers naar de bank en hoe overtuigender je plan, hoe groter de kans dat je financieringsaanvraag wordt goedgekeurd. 

Heb je geen financiële ondersteuning nodig? Maak dan nog steeds een realistisch businessplan op om je slaagkansen in de horeca te vergroten!

 

Je verplichtingen

Je verplichtingen als zelfstandige

  1. Allereerst: je ondernemingsnummer
    Maak eerst je inschrijving in het KBO-register van de Kruispuntbank van Ondernemingen in orde. Dit beveiligd register bevat en centraliseert de gegevens van alle Belgische ondernemingen en alle beroepsactiviteiten gekoppeld aan een zaak. 

    Let op: je mag enkel de beroepsactiviteiten, elk voorzien van een eigen NACEBEL-code, uitvoeren die je bij je inschrijving hebt laten registreren. Het is dus belangrijk dat je bij je inschrijving goed nadenkt over alle activiteiten die je nu, maar ook later onder jouw onderneming wilt doen.

    Na inschrijving ontvang je jouw ondernemingsnummer dat je op al je officiële documenten moet vermelden. Voor een vennootschap (een BV, NV, CV, VoF of CommV) moet je eerst een oprichtingsakte neerleggen bij de griffie van de Ondernemingsrechtbank.

    Je inschrijving als zelfstandige in het KBO kun je laten doen door een erkend ondernemingsloket zoals Acerta. Zij regelen alle administratieve zaken voor jou. 
     

  2. Je btw-nummer: verplicht en onmisbaar
    Als horeca-uitbater ben je btw-plichtig. Dit wil zeggen dat je btw moet aanrekenen aan je klanten en dit doorstorten aan de overheid. Maar ook dat je als zelfstandige via de kwartaalaangifte van je btw de btw-bedragen van je aankopen kunt recupereren.

    Een btw-nummer is niet hetzelfde als een ondernemingsnummer en moet je dus afzonderlijk activeren.
     

  3. Je aansluiting bij een sociaal verzekeringsfonds
    Voor je mag starten als zelfstandige ben je wettelijk verplicht om je aan te sluiten bij een erkend sociaal verzekeringsfonds zoals Acerta. Op basis van je statuut en inkomen berekenen ze hoeveel sociale bijdragen je ieder kwartaal via hen moet betalen aan de overheid. In ruil voor je bijdrage zijn je sociale rechten zoals ziekteverzekering, kinderbijslag, pensioen en mantelzorg gegarandeerd.
    Voor het beheer van je dossier rekent elk sociaal verzekeringsfonds beheerskosten aan. Goed nieuws: het percentage dat Acerta hanteert is de laagste in de sector! Zo spaar je tijdens de uitbating van je horecazaak een mooie som uit.
     
  4. Een zakelijke rekening: een (verplichte) aanrader
    Bij een nieuwe horecazaak komen heel wat investeringen kijken: meubilair, keukenapparatuur en -materialen, servies, tafeldecoratie en inrichting, hygiëneproducten, voeding en ingrediënten, dranken … Dit betaal je allemaal via de rekening van je business. Wie een vennootschap opricht is trouwens verplicht om een zakelijke rekening te openen!

    Heb je een eenmanszaak, dan mag je zowel privé- als professionele zaken met één rekening betalen. Maar ook in dit geval is een professionele rekening aan te raden. Zo kijkt de financieel controleur niet mee in je privéleven en blijven je professionele administratie en boekhouding overzichtelijk.
     

  5. Verzekeringen: altijd een slim idee
    Heb je privé een familiale aansprakelijkheidsverzekering? Goed! Maar deze dekt geen schade die voortkomt uit je beroepsactiviteiten. Je bent daarom als zelfstandige verplicht om een verzekering beroepsaansprakelijkheid met burgerlijke aansprakelijkheid af te sluiten. 

    Is er een zakelijk geschil met een leverancier of zit je met onbetaalde facturen? Dan kan je via Acerta tegen een voordelig tarief rekenen op juridische bijstand en advies.

    Via je sociale bijdragen heb je recht op een wettelijke uitkering bij langdurige ziekte of invaliditeit. Deze is echter niet voldoende om alle doorlopende kosten te dekken. Bescherm jezelf tegen inkomensverlies via een verzekering gewaarborgd inkomen: naast een uitbetaling van de mutualiteit ontvang je een extra maandelijkse uitkering. Goed om te weten: deze verzekeringspremie is volledig aftrekbaar van je beroepsinkomen!

    Pensioen, een ver-van-je-bed-show? Misschien wel. Maar om je levensstandaard ook tijdens je pensioen te behouden, begin je nu best al te sparen. Dat doe je via een VAPZ of SVAPZ ((sociaal) vrij aanvullende pensioen voor zelfstandigen). De experten van Acerta geven je over deze en andere pensioenspaarmogelijkheden graag advies.

    Start je met personeel in de zaal en/of keuken? Vergeet dan zeker niet een arbeidsongevallenverzekering af te sluiten vanaf de indienstname!
     

  6. Boekhouding en financiële steun
    Tot slot mag je het financiële plaatje van je horecadroom niet uit het oog verliezen. Vertrouw daarom je boekhouding toe aan een expert en laat je bijstaan door een fiscalist. Ieder zijn vak. Toch? Zo kan jij je focussen op het uitbouwen van de populairste zaak van de stad! 

    Wist je trouwens dat je als startende zelfstandige kan rekenen op subsidies en financieringen van zowel jouw gemeente als de overheid? De moeite om te checken!